john green books

Hey, daar ben ik weer! Ik kan weer bloggen 🙂 ❤

Ik heb gisteren Paper Towns uitgelezen, het vijfde boek van John Green dat ik heb gelezen. Ik besloot om van alle boeken een korte samenvatting en mijn mening te geven, en er een soort top 5 van te maken! En tussen haakjes; ik zal geen spoilers verklappen 😉

large-2

1. Looking for Alaska

Dit boek gaat over een jongen, Miles aka Pudge, die eigenlijk een ‘niet heel populaire’ jongen is. Nu gaat hij naar ‘college‘, en maakt hier toch een paar vrienden. Onder andere Alaska, en hij wordt meteen verliefd op haar. De relatie tussen hen is een beetje vreemd, maar zo is Alaska eigenlijk ook een beetje een vreemd meisje. Maar op een dag wordt ze het slachtoffer van een auto-ongeluk…

Ik hoefde niet lang na te denken over mijn nummer 1. I love this book! Het verhaal is heel origineel en niet zoals de gemiddelde lovestory. Ik vind dat John Green het gedrag en karakter van deze tieners ook heel goed heeft beschreven: je kunt je hen goed voorstellen en je leert ze ook allemaal goed kennen.

Bestel hier online

tumblr_mslyj18Jdx1sukds6o1_500

2. Paper towns

Quentin is zijn hele leven al verliefd op zijn buurmeisje Margo. Op een nacht / in een nacht (geen idee welke goed is) klimt Margo ineens door het raam zijn kamer binnen en vraagt of hij met haar mee wil gaan. In die nacht nemen Quentin en Margo wraak op Margo’s ‘vijanden’, en beleven zo allemaal avonturen. Maar de volgende dag komt Margo niet op school en wordt ze vermist. Quentin probeert via aanwijzingen die Margo hem heeft gegeven, haar terug te vinden…

Ook over mijn nummer 2 hoefde ik niet lang na te denken, alhoewel de meeste mensen dit boek ergens onderaan hun lijstje zetten (wat ik dus overigens niet snap). Ik vind dat dit boek wel enige overeenkomsten heeft met Looking for Alaska. Niet-populaire jongen wordt verliefd op populair meisje, en dan gebeurt er iets met het meisje. Hetzelfde patroon. Toch heb ik over dit boek dezelfde positieve mening als op Looking for Alaska. Goed geschreven, je wilt blijven lezen en weten waar Margo is! Ik heb dit boek dus gisteren uitgelezen en was serieus positief verrast! Het was veel beter dan ik van tevoren had verwacht 🙂

Bestel hier online

tumblr_n1mym35ZYk1tu18b9o1_500

3. The fault in our stars

Dit boek gaat over Hazel, een meisje met kanker. Ze gaat naar Support Group, een groep met mensen die over hun leven met kanker praten. Op een dag ontmoet ze daar Augustus, ook wel Gus genoemd, en ze zijn meteen verliefd op elkaar. In de rest van het boek gaat het erover hoe hun band steeds beter wordt en hoe zij langzaam in een relatie komen. Onder andere gaan ze naar Amsterdam, om de schrijver van Hazel’s favoriete boek te ontmoeten. Dit pakt niet helemaal uit zoals verwacht, maar meer ga ik niet vertellen.

Natuurlijk kon ik dit boek niet achterlaten! Dit is sowieso het populairste boek van John Green. Het is natuurlijk deels een sad story, omdat Hazel en Gus allebei lijden aan kanker. Maar er worden ook genoeg grapjes gemaakt, en dit geeft dan weer een vrolijk vleugje aan het boek. De reden dat dit boek bij mij niet op nummer 1 staat, zoals bij 98% van de mensen, is dat ik het eigenlijk gemakkelijk weer kon wegleggen. Bij Looking for Alaska en Paper towns MOEST ik gewoon echt doorlezen en weten wat er ging gebeuren, bij The fault in our stars was dit helaas niet het geval.

Bestel hier online

002edit

4. Will Grayson, Will Grayson

Dit boek gaat over 2 jongens die allebei Will Grayson heten. Ze komen elkaar toevallig tegen en komen er dus achter dat ze allebei hetzelfde heten. Het boek wordt eerst vanuit de ene Will Grayson besproken: een typische tienerjongen. Een tijdje later gaat het verhaal over op de andere Will Grayson.

Een beetje een korte samenvatting, maar ik wist niet zo goed wat ik er nog meer in kon zetten. Will Grayson, Will Grayson is niet zo’n bekend boek als de anderen. Toch vind ik hem persoonlijk echt leuk. Wat ik niet in de samenvatting heb verteld, is dat homoseksualiteit in dit boek een grote rol speelt. will grayson (ja, hij schrijft zijn verhaal zonder hoofdletters) is depressief en net in het proces van ‘uit de kast komen’. Will Grayson, die zijn verhaal keurig met hoofdletters en al opschrijft, is een echte tienerjongen met echte tienerproblemen. Ik vind dat dat het boek echt heel bijzonder maakt, en het is zeker een goede samenwerking van John Green en David Levithan.

Ik zit m’n verhaal over Will Grayson, Will Grayson net terug te lezen, en sorry als het een beetje verwarrend is!

Bestel hier online

large-4

5. An abundance of Katherines

Dit verhaal gaat over Colin, een jongen die in zijn hele leven 19 meisjes heeft gedated die Katherine heten, en hij is door alle Katherines gedumpt. Nadat de 19e Katherine hem heeft gedumpt, besluit hij om met z’n beste vriend Hassan op een roadtrip te gaan. Ze komen alleen niet ver: ze stranden in een afgelegen dorp en gaan niet meer verder. Hier ontmoeten ze Lindsey en haar vrienden en beleven allerlei avonturen.

Dit boek staat niet op 5 omdat ik hem stom vind: ik vind het alsnog een heel leuk boek, alleen niet zo leuk als de anderen. Ik vond het verhaal soms een beetje eenzijdig en soms zelfs saai, zodat ik het boek gewoon weglegde en het weer een paar dagen duurde voordat ik weer verder ging met lezen. Maar hoe verder in het verhaal, hoe leuker het wordt. Ik heb soms echt in een deuk gelegen om de grapjes die erin voorkomen, vooral die van Hassan. Ook vind ik de ‘stille romantiek’ tussen Colin en Lindsey erg leuk. Je voelt gewoon dat er iets gaat gebeuren tussen hen.

Bestel hier online

Yaaay wat vond ik het weer leuk om te bloggen ❤

Hoop dat jullie deze blogpost ook weer leuk vonden en er iets aan hebben!

Liefs. X.

Plaats een reactie