10 study tips

Afgelopen week ben ik weer veel bezig geweest met school, ivm té veel toetsen. Maar dat was eigenlijk wel hoe ik op het idee kwam van deze blogpost: study tips! Ik zal vandaag wat tips laten zien waardoor al het studeren sneller, praktischer en (heeel misschien) wel iets leuker wordt 😉

Tip 1: studieplek

Zoek een studieplek op waar jij je comfortabel voelt. Dat kan gewoon aan je bureau zijn, (als je echt dingen moet opschrijven zou ik dit wel aanraden), op een aantal kussens en kleden op de grond, op je bed, in de tuin, in de woonkamer: het kan van alles zijn. Let er wel op dat er bijvoorbeeld in de woonkamer niet te veel afleiding is, zoals zusjes & broertjes, televisie, radio, etc.

pyjama_thumb_500x333.jpg.pagespeed.ce.vzoeLSmWr2

Tip 2: comfortabele kleding

Als ik veel en hard moet leren, vind ik het altijd fijn om gewoon comfortabele kleding aan te trekken. Dit bestaat meestal uit m’n pyjama en een sweater. Dit is echt veel fijner dan dat je bijvoorbeeld een superstrakke skinny jeans ofzoiets aan hebt.

Tip 3: zorg dat er geen afleiding is

Als ik bijvoorbeeld een appje hoor binnen komen, moét ik gewoon echt even kijken. ‘Stel nou dat het belangrijk is’, denk ik dan in mezelf. Ik zou aanraden om je telefoon uit te zetten of hem gewoon beneden te laten. Televisies en radio’s natuurlijk ook uit!

blonde-fashion-girl-listen-music-Favim.com-111930_large

Tip 4: muziekje aan

Ik vind het altijd wel fijn om een muziekje aan te hebben. Dit maakt het altijd iets minder erg lijken, vind ik. Geen mee-zing-nummers! Hierdoor raak je echt heel erg afgeleid. Ik zet altijd een rustige afspeellijst op met veelal onbekende nummers. Ook handig om een koptelefoon op te doen: je wordt minder snel afgeleid door andere geluiden.

Picfx

Tip 5: studie snacks!

Yesss, we zijn bij het eten aangekomen. Een aanrader is bijvoorbeeld nootjes, bessen of kauwgom. Ik heb een keer ergens gelezen dat kauwen je hersenen actiever maakt. Ongezond eten, zoals chips, koekjes en veel chocola raad ik af. Dit maakt je hersenen juist minder actief. (Alhoewel ik wel ooit heb gelezen dat echte pure chocola wel goed is!). Ook vind ik het fijn om iets met cafeïne erbij te hebben (liefde voor Starbucks) voor wat energie.

Tip 6: flash cards!!!

Jep, met drie uitroeptekens. Deze tip is zó handig als je woorden moet leren. Het enige wat je nodig hebt zijn post-its of andere soorten kleine kaartjes. Je schrijft het begrip aan de ene kant, en de betekenis aan de andere kant van het kaartje. Zo kun je jezelf overhoren. Simpel, maar zo handig.

Tip 7: maak een planning

Als je veel toetsen rond dezelfde tijd hebt, is het echt handig om een planning te maken (en je hier ook echt aan te houden!). Ik doe het altijd, want ik ken mezelf: als ik het niet doe blijf ik het uitstellen tot de avond ervoor, en dan gaat het niet goed. Je kunt de planning gewoon op papier maken, maar in de AppStore kun je ook hele handige apps downloaden om een planning te maken.

Tip 8: neem pauzes!

Het is niet goed als je uuuuren achter elkaar door gaat met leren. Je raakt verveeld en je slaat de informatie niet meer goed op. Neem pauzes, elke keer na een half uur tot een uur. Drink wat, check je Whatsapp.. dat soort dingen. Niet meer dan 5-10 minuten hoor 😉

Tip 9: maak er een creatie van

Je zal waarschijnlijk eerst niet goed snappen wat ik hiermee bedoel, maar ik zal het uitleggen. Dit is een tip die bij mij heel goed helpt. Als ik iets moeilijk vind om te leren, (een woord dat ik de hele tijd vergeet, een gebeurtenis in de geschiedenis die ik maar niet begrijp), maak ik er een soort tekening van. Ik schrijf het woord en zijn betekenis in mooie letters en maak er gewoon een creatie van. Ik ben er dan zo mee bezig geweest dat het niet meer uit m’n hoofd gaat 😉

Tip 10: de Youtube leraar

Ik heb genoeg keren meegemaakt dat ik helemaal niks van wiskunde snapte. Deels omdat ik gewoon niet op zat te letten tijdens de les, ik m’n huiswerk niet had gemaakt, etc… ga op zoek naar de Youtube leraar! Dit helpt me echt heel erg. Ik kan gewoon thuis, zonder afgeleid en verveeld te raken, me goed concentreren op die leraar op m’n beeldscherm. Als ik het eerst niet snap, kan ik de video gewoon terugspoelen en opnieuw bekijken.

tumblr_n0qfhl5FuL1shhrbwo1_500

Dit waren alweer de 10 tips. Ik hoop dat je hier wat aan hebt in de laatste weken, aangezien hier altijd suuuper veel toetsen zijn.

Liefs. X.

Geef een reactie

